donderdag 19 juli 2012

Ray Bonneville

Ik heb weer eens iets nieuws ontdekt. Uit de luidsprekers van mijn pc klinkt nu de gruizige stem van Ray Bonneville. Ik stuitte hier toevallig op door het gebruik maken van Spotify: je krijgt tips voorgeschoteld op basis van de artiesten die je leuk vindt.
De stem en de muziek van Bonneville sprong er uit: een beetje bluesy, ergens doet het denken aan Robbie Robertson. Basale klanken en akkoorden op gitaren, minimale bezettingen, maar de puurheid blijft onaangetast.
Ray Bonneville is a Canadian born, Austin based singer, songwriter, guitarist and harmonica player, who is known for his “loose, darkly funky vibe” (All Music Guide).
Weten we dat ook weer. Regio-genoot Van Eck Blues (nee, dat ben ik niet!) is het met me eens, getuige zijn recensie van het laatste album van Ray Bonneville, 'Bad Man's Blood':
"Op zijn site schrijft hij dat hij voor inspiratie de Mississippi Delta was afgezakt in een poging iets van de geest van John Lee Hooker op te pikken. Een zeer geslaagd ondernemen, waarbij hij eveneens de diensten van Gurf Morlix mocht omarmen. Bad Man’s Blood laat horen uit welk hout een volhardend muzikant gesneden is. Vakmanschap staat buiten discussie. Hetgeen primair afdruipt van deze muziek is de liefde voor het genre. Er is raffinement toegepast zonder de rauwe ingrediënten weg te poetsen. Behalve blues wordt ook cajun niet verwaarloosd. Productie-technisch is het ook helemaal voor elkaar. De muziek is weliswaar traditioneel, maar het geheel is zuiver en eigentijds. (..) Ik kan dan ook geen misser ontdekken op dit zeer fraaie album. (Van Eck Blues)
Bij deze dus een absolute aanrader voor liefhebbers van blues, folk en alles wat daar wat van weg heeft..


Follow me on Spotify
Reserveer 'Bad Man's Blood' in onze catalogus
Meer van Ray Bonneville in onze catalogus

maandag 16 juli 2012

Janine

De wereld kent slechts een handjevol top-violisten. 'Onze' Janine Jansen is er één van. Ze beheerst alle muziekstijlen, staat op de grootste concertpodia, werkt samen met de beroemdste dirigenten en orkesten en gooit al haar ziel en zaligheid in elke noot die ze speelt. Kortom, een viooldier.

Over haar leven als solo-muzikant is in 2010 een documentaire verschenen. In die periode kwam ook haar eigen eenmalige glossy uit. En ze nam een cd op met solowerken van Bach. Tussendoor speelde ze zo'n 200 concerten. Van Bach tot Britten, van Melbourne tot San Francisco. Oh ja, en ze moest natuurlijk haar net verschenen cd met twee vioolconcerten promoten.

De documentaire Janine toont niet in de eerste plaats het drukke bestaan van een muzikant 'on tour', van hotelkamer naar hotelkamer. Ik ben vooral geïntrigeerd door het cirsus daaromheen. De onpersoonlijke managers, die praten in termen van 'vermarkten'. De slechte interviewer, die klaagt over dat muzikanten en acteurs vaak niks te vertellen hebben en het dus best lastig is daar een goed verhaal van te maken. Het vermoeiende handjesschudden en glimlachen, want ja, je moet jezelf natuurlijk wel 'verkopen'.

Dat Janine na deze documentaire in een burnout gleed en maanden geen viool meer kon spelen - of eigenlijk geen emotie meer kon geven - zie je als kijker van mijlenver aankomen. Dat je dat zelf niet op tijd herkent en maar doorgaat en doorgaat, dat snap ik dan ook wel weer. Heel jammer dat de buitenwereld niet eerder ingreep en stopte met dat 'vermarkten'. Maar ja, it's all part of the game, zullen ze wel gedacht hebben. En ze wilde het zelf ook graag, zo zegt ze aan het eind. "Ik geef alleen maar, er is geen andere manier, en ik wil dat ook. Maar eh... soms zou ik gewoon wel eens wat terug willen krijgen." Tja...

Briljant vind ik hoe de muziek die voorbij komt de beelden van wat er gebeurt ondersteunt. De hectiek, de rustmomenten, het reizen, het worstelen tijdens een opname. Echt heel goed gedaan. En met Janine is het gelukkig weer goed gekomen. Die geeft weer vol overgave, alleen met een iets minder volle agenda. Hulde!



Reserveer de dvd in onze catalogus.

vrijdag 13 juli 2012

Alison Krauss & Union Station

Afgelopen woensdag stonden ze in Carré: Alison Krauss & Union Station. Wat mij betreft nu al één van de muzikale hoogtepunten van dit jaar.
Als je kippenvel krijgt op plekken waarvan je nog niet wist dat dat mogelijk was, dan gebeurt er iets bijzonders. Vanaf het eerste nummer werd ik gegrepen door de bluegrass-klanken en de heerlijke ballads. "We like to play sad songs everywhere we are", en da's een motto naar mijn hart...


Waar ik bij het beluisteren van studio-albums sommige uitvoeringen wat te zoet vind, kreeg ik dat gevoel geen enkele keer tijdens het concert. Lees
hier een van de recensies.
Het laatste album dat verscheen is 'Paper Airplane', dat ook weer een mooie mengeling bevat van snellere bluegrass en gedragen ballads.
De totstandkoming van het album Paper Airplane verliep wat moeizaam; de songselectie en überhaupt het bijeen krijgen van de uitstekende muzikanten met hun succesvolle solocarrières. De titelsong van ‘huisliedschrijver’ Robert Lee Castleman betekende de positieve omslag. Dit lied, gebaseerd op de moeilijke tijd die Krauss toen doormaakte, wordt ontroerend vertolkt door de zangeres met haar lichte, kwetsbare stem. Beproevingen en melancholie zijn dan ook de songthema’s, afwisselend vertolkt door Krauss en gitarist Dan Timynski (George Clooney’s ‘zangstem’ in de film O Brother, Where Art Thou). Grofweg zorgt Krauss voor de reflectieve noot en gaat de band lekker los bij Timynski, wat goed werkt. Na enkele zeer sterke nummers in het begin beklijft de tweede helft van het album minder. Paper Airplane zal dan misschien geen klassieker worden, toch blijft het een aangename en degelijk gemaakte plaat vol organische en authentieke bluegrass. (Muziekweb)
Voor de authentieke bluegrass is bovengenoemde film overigens een absolute aanrader; voor de rest zijn er nog een paar fraaie cd's van deze groep. Fantastische muzikanten, heerlijk genieten...

Follow me on Spotify
Reserveer in onze catalogus

woensdag 11 juli 2012

Met gesloten ogen


Ik weet niet meer hoe dit boek onder mijn aandacht is gekomen, maar het is weer een ge-wel-di-ge Italiaanse thriller. Gianrico Carofiglio is een antimaffiamagistraat in Zuid-Italië. Zijn boeken spelen in Bari en dat is écht Zuid-Italië!

Hoofdpersoon in 'Met gesloten ogen' is de advocaat Guido Guerrieri  met liefde voor zijn stad en een zwak voor vrouwelijk schoon. Al na een paar bladzijden heb ik Guido Guerrieri in mijn hart gesloten. Carofiglio beschrijft met veel humor een uiterst menselijke advocaat. Het verhaal is echter helemaal niet humoristisch. 'Met gesloten ogen' gaat over een vrouw die gestalkt wordt en mishandeld is. Geen advocaat wil haar verdedigen en al snel wordt duidelijk waarom niet: haar belager is de zoon van een machtig rechter en in het zuiden van Italië gelden dan vaak andere wetten. Guerrieri neemt de verdediging op zich en vraagt zich vertwijfeld af waarom hij dit eigenlijk doet. Heeft dit te maken met zuster Claudia, de non die zijn cliënte begeleidt, maar helemaal niet als een non oogt, of is het toch zijn gevoel voor rechtvaardigheid dat hem doet besluiten een welhaast onmogelijke strijd aan te gaan? Een boek dat op zeer indringende wijze verhaalt over geweld tegen vrouwen en dat op het eind een zeer verrassende wending neemt.

Gelukkig heeft Carfiglio nog meer thrillers met Guido Guerrieri geschreven. Ik neem er fijn eentje mee in de vakantiekoffer!


maandag 9 juli 2012

Shit my dad says

Het zat scriptschrijver Justin Halpern op z'n 28e even niet mee in het leven: zijn vriendin maakte het plotseling uit en was hij genoodzaakt om bij z'n 73 jarige vader in te trekken. Dat was wel weer wennen want Halpern senior, professor in de nucleaire geneeskunde en Vietnamveteraan, is niet bepaald het type dat een blad voor de mond neemt. Hij heeft het talent om op bijzonder ongezouten wijze commentaar te leveren op alles en iedereen waarbij hij ook nog eens grofgebekt is.

Het viel Justin op dat de onbehouwen uitspraken van zijn vader soms heel wijs en profetisch waren en nog vaker heel hilarisch. Voor de grap ging hij ze plaatsen op het twitteraccout @ShitMyDadSays. Na een week had hij niet meer dan een handje vol volgers, een paar vrienden die zijn vader kenden en hem wel komisch vonden. Maar op dag waren dat er plotseling duizend, de volgende dag tienduizend en toen vijftigduizend. Binnen drie weken had Justin meer dan honderdduizend volgers en zijn vader wist ondertussen van niks. @ShitMyDadSays werd een ware twitter hype en de teller staat nu op ruim 3 miljoen volgers.

Voor Justin was het een geluk bij een ongeluk: binnen 3 maanden had hij een deal voor een boek en een comedyserie. En wat vond zijn vader ervan? Die zei: "Wat kan mij het schelen? Ik maak me niet druk om wat mensen van me vinden." Het boek Shit my dad says is een compilatie van anekdotes over zijn vader. Het geeft een beeld van een liefhebbende en intelligente vader die het beste met zijn zoons voorheeft en met een volkomen politiek incorrecte stijl van opvoeden. Ieder hoofdstuk van het boek wordt afgesloten met een serie typische Halpern senior uitspraken over van alles en nog wat. Enkele voorbeelden:

Over op het huis passen
"Bel me als er brand is. En geen geneuk in mijn bed."

Over het uitzoeken van de juiste Universiteit
"Kies nou niet een plaats omdat je denkt dat je daar sneller een meid in bed krijgt... Nee, nee, dat is in heel veel gevallen een heel goeie reden, maar in dit geval niet."

Over mijn eerste rijles
"Om te beginnen: een auto heeft vijf versnellingen. Wat is dat voor geur?... Oké, vóór we beginnen: scheten laat je met alle ramen open en alleen in de vijfde versnelling."

Over zuinig leven
"Waarom geef je meer uit dan er binnenkomt?... Nee, ik zal het je uitleggen: jij levert geen spectaculaire prestaties, dan moet je ook geen spectaculaire uitgaven doen."

Reserveer Shit my dad says in onze catalogus

vrijdag 6 juli 2012

De gelukkige schizo - Gerrit Komrij

Poëzie is de moeder en bron van alles aldus Gerrit Komrij, die donderdag 5 juli op 68 jarige leeftijd overleed.
In 2005 maakten Jan Louter en Onno Blom in 2005 over de schrijver en dichter de documentaire Een gelukkige schizo.
Wie is Gerrit Komrij? Lastige vraag. Toch zochten documentairemakers Jan Louter en Onno Blom een antwoord, dus ontmoetten zij de schrijver / dichter in zijn eigen universum, om de literaire duizendpoot te doorgronden die als geen ander de verschillende genres uit de literatuur beheerst.
Een sprekend oeuvre waarin de man Gerrit Komrij zichzelf niettemin verhult, verschuilt en met tintelende spot tegenspreekt.
Een hagelwitte villa in Vila Pouca de Beira, een niemandsdorp in een uitloper van de Serra da Estrela. Daar, op de plek waar Komrij woont met zijn vriend en levensgezel Charles Hofman, volgden de filmmakers de dichter bij het schrijven van een nieuwe dichtbundel, gedurende zijn mijmeringen in zijn immense bibliotheek en tijdens het alledaagse leven in het Portugese dorp.

Je ziet in deze documentaire niet alleen de literaire rouwdouwer maar laat Komrij ook de melancholieke kant van zichzelf zien. En waarin hij van zichzelf zegt dat hij zich alleen thuis zal voelen “tussen zes planken”.  Komrij voelde zich eeuwig en altijd een buitenstaande. 'Ik weet niet wat links of rechts is. Ik voel me niet vervreemd of verscheurd. Ik aanvaard de versplintering van de wereldbeelden als een godsgeschenk. Ik ben de eerste gelukkige schizo', aldus de schrijver in de film.
Maandagavond 9 juli is de documentaire te zien, vanaf 20.25 uur op Nederland 2.
Volgens NRC-boekenredacteur Arjen Fortuin "verlaat Gerrit Komrij het literaire leven niet alleen als gelauwerd essayist, dichter en romanschrijver – maar ook als de belangrijkste bloemlezer van zijn generatie”.
Huub van der Lubbe vertelde in 2008 tijdens zijn optreden in de bibliotheek "dat in de dikke Komrij staan tot de aangename dingen hoort". Ook van de huidige stadsdichter van Hengelo, John Heymans, zijn meerdere gedichten opgenomen in “De dikke van Komrij”. En beiden voelden zich apetrots en vereerd.

Vrijdag 6 juli schreef de huidige dichter des Vaderlands Ramsey Nasr naar aanleiding van het overlijden van Gerrit Komrij een gedicht voor Gerrit.
Voor Gerrit
Ze zeiden dat je milder was geworden.
Hij is versoepeld de laatste tijd
verdomd, en schopt niet meer als vroeger.
Ik ken je weinig langer dan vandaag
kwam voor je vijandschap te laat
maar lieve Gerrit, nu je dan voorgoed
bedaard in je gedichten woont
de resten uitgezaaid tussen planken
nu je zonder stem, zonder koperen stem
nu je navelloos, nergens je stem –
kom dan dichter, met je tedere afstand
grijp je vast en vertak, geef ons hier
voor de laatste ondergrondse keer
je donkere kus van de poëzie.
Als ik ooit in dit leven wortelschiet
zal het door jou zijn. Alleen op papier
vinden de vogels reservenesten
bouwen de mensen zichzelf een land.
Ik wilde vandaag een reservedood bouwen
mijn dikke, dunne, zieke Komrij
om enkel de dood in op te vouwen.

Reserveer hier Een gelukkige schizo in onze catalogus

donderdag 5 juli 2012

Stadsdichter: Der Waldjunge


Naar aanleiding van alle publiciteit rondom de mysterieuze bosjongen in Berlijn die een Nederlander uit Hengelo bleek te zijn, schreef John Heymans zijn tweede stadsgedicht.
Hij refereert in zijn gedicht aan Kaspar Hauser waarover ook een boek is verschenen.

John las het gedicht voor het eerst voor bij Kunsten op straat, 23 juni 2012, waar hij samen met de eerste stadsdichter Fred van de Ven en drie stadsdichters jr., Emma-Sophie Ekelmans, Sophie Kroezen en Lott Fransen, en de provinciedichter Dick Schlüter, optrad.






DER WALDJUNGE

Zoals de pianoman uit zee opdook, in jacquet
op het strand, het wolvenkind Kasper Hauser

stram op het dorpsplein, brief in z’n hand,
zonder verleden, zo wilde deze arme jongen

z’n bezorgde jeugd vergeten, een rolprent in
de regie van verkeerde vrienden en navrante

voorvallen,- de bossen ingevlucht, kwam hij
als een ander terug: Ray van Ravensburg, man

van verhalen, een vadermoord, maar graf noch
hergeboorte. Een spel en een treurige speelfilm.

John Heymans
2e stadsgedicht
juni 2012

Reserveer Kaspar Hauser in onze catalogus

maandag 2 juli 2012

Sappen & smooties, en 500 andere lekkernijen

Ik heb een nieuwe hobby. Ik heb namelijk kort geleden een strakke sapcentrifuge gekocht. En niet zomaar een ding dat alles tot sap pers, maar een echte 'slowjuicer'. Die doet dat persen dus lekker slow, waardoor alle vitamientjes beter bewaard blijven en het sap nog voller smaakt. En ik moet zeggen: het klopt. Er ontstaan mooie zen-momenten in m'n keuken als het sap zich van de pulp scheidt en zelfs het schoonmaken maak ik tot een klein zen-ritueel. Alles lekker slow dus.

Maar goed, ik vroeg me wel af: wát zijn nu de lekkerste sappen. Want ik wilde dit wel natuurlijk een beetje gedegen aanpakken. Dus ik ging op zoek naar een saprecepternboekje. De keus was simpel, er was er precies één. Maar dat zag er echt helemaal Astrid uit: klein, handig, korte beschrijvingen, mooie plaatjes, niet te ingewikkeld, veel variatie en allerlei alternatieven op de basisrecepten. Kortom: ik blij. En thuis kon ik gelijk aan het experimenteren, want alle fruit en groente die ik al had ingeslagen bleek wel op de één of andere manier bij elkaar te passen.

Met als persoonlijke topper de energizer van wortel, appel, gember en wat munt.
Heb jij nog bijzondere favorieten voor me?

Er schuilt echt wel een gevaar in dit boekje. Het is er namelijk één uit een serie. En al die 500-boekjes zijn hetzelfde: klein, handig, korte beschrijvingen, mooie plaatjes, niet te ingewikkeld, veel variatie... En om de gedachte achter die handige boekjes nog iets duidelijker te maken, staat er heel uitnodigend bijgeschreven: Verzamel ze allemaal! Tja, daar ligt wel een gevaar op de loer, want ik ben er toe in staat... Ook al heb ik geen baby of peuter, drink ik geen bier en ben ik niet van plan ooit nog een ijsmachine aan te schaffen.

Maar ik zal me inhouden, soms hoef je gewoon niet álles te hebben, toch? En mocht de nood aan de man komen, dan is het goed te weten dat je al die 500-boekjes gewoon even bij de bieb kunt lenen. Lekker handig dus!

Reserveer 500 Sappen & smoothies in onze catalogus.

vrijdag 29 juni 2012

Heaven

Ik luister niet alleen naar muziek; ik lees er ook wel eens over. En meestal doe ik dat via het tijdschrift Heaven. Een mooi muziekmagazine over wat soms wel de 'serieuze' muziek wordt genoemd. Wat dat dan ook moge zijn. In ieder geval kom ik voor mijn interessegebieden wel aan mijn trekken: rock, pop, roots, folk, blues, jazz, soul, reggae en world. Nou ja, de reggae sla ik over, zeg ik er eerlijk bij.

Het blad verschijnt elke twee maanden. Daar zit dan wel gelijk het nadeel in, want je loopt het risico dat je recensies leest van albums die dan al weer een tijdje uit zijn. Maar ik merk dat ik mij vaak kan vinden in de beoordeling van de recensenten en ook regelmatig wat nieuws ontdek.


Verder uiteraard leuke interviews en artikelen, plus concerttips.
Een aanrader voor de muziekliefhebber dus, en nét weer even anders dan OOR en Hitkrant.
Én bij ons per stuk te leen!
Probeer het eens uit: je vindt de tijdschriften op de begane grond, direct links. 'Heaven' ligt in de kast met tijdschriften over Muziek, film, kunst & cultuur. In diezelfde kast vind je nog veel meer bladen over muziek. Het meest recente nummer ligt op de plank in ons leescafé, om van te genieten met een kopje koffie.
Veel lees- en luisterplezier!

Tijdschriften zijn i.v.m. de beperkte levensduur niet te reserveren;
gewoon lekker komen snuffelen en meenemen dus!

woensdag 27 juni 2012

Kruisgang

Op de valreep nog eentje voor de maand van het spannende boek. Een Nederlandse thriller. Wie mij wat beter kent weet dat dit niet mijn favorieten zijn, al zijn er natuurlijk uitzonderingen op de regel. Ik heb Kruisgang gelezen van Theo en Marianne Hoogstraaten. Ik ken de boeken van Theo Hoogstraaten die hij voor, pak weg, 12+ geschreven heeft, omdat ik die een aantal jaren terug meenam voor mijn kinderen. Dat deed ik wel meer en als ze dan tegen me zeiden dat ik het ook moest lezen dan deed ik dat natuurlijk. Theo Hoogstraaten dus. Ik herinner me de 'Vuurmeester' van Bureau Fiofen van de tweeling Fiona en Fenno, maar ook 'de Satansketting' een spannend historisch verhaal. Boeken die, hoe is het mogelijk!, gewoon in de kast staan. Spannend als je 12 jaar bent, maar ook voor ouders zeer goed te lezen. 

De stijl van Theo Hoogstraaten vind ik vrij eenvoudig, maar in zijn ongekunsteldheid daardoor doeltreffend genoeg om een behoorlijk spannend verhaal vlot af te wikkelen. Dat geldt ook voor Kruisgang. Als volwassen veellezer moet ik dan wel wat wennen aan het taalgebruik, maar toch is het ook hier die ongekunsteldheid die het verhaal z'n charme geeft.

Kruisgang speelt in het heden, maar de aanleiding ligt in het verleden. Iris, een jonge, zelfstandige vrouw, ontvangt op een dag een dreigbrief met verwijzing naar een persoonlijk geheim. Niet lang daarna wordt een oude klasgenoot vermoord; een vriendin van Iris ontvangt eveneens een dreigbrief. Tragische gebeurtenissen uit de middelbare schooltijd blijken er ten grondslag aan te liggen: Sam, slachtoffer van pesterijen, pleegde een halfjaar voor het eindexamen zelfmoord, maar is hij wel dood?

Wat ik begrepen heb van de verschillende reacties op dit boek is dat de één het fantastsich vindt en een ander niks. Volgens mij heeft dat te maken met wat ik hiervoor al schreef. Ik moest er even inkomen, maar voor een lekker boek naast het zwembad of aan het strand is het beslist een aanrader.

Reserveer in onze catalogus

maandag 25 juni 2012

Jonathan Byrd - The Law And The Lonesome

Het is één van de mooiste hoezen die ik ooit heb gezien. De voorkant van 'The Law And The Lonesome' van Jonathan Byrd straalt uit wat er aan muziek op te vinden is. Een beetje desolaat, kaal, woest, noem het maar op.

Het album komt al uit 2008; destijds door mij niet opgemerkt, maar gelukkig niet verborgen gebleven. Ik maakt in 2008 nog geen jaarlijstjes, maar dikke kans dat deze bovenaan zou hebben gestaan...


Prachtige liedjes, voor de liefhebbers van melancholieke nummers. Dat ik er daar één van ben weet u inmiddels wel...

Ik kan uiteraard schrijven over de mooie instrument-keuze, of over de fantastische folk- en countrysfeer die deze oproept. Maar veel beter is het om de muziek voor zichzelf te laten spreken. Luister naar dit heerlijke album (zolang het weer nog niet zomers is, is dat prima te doen hoor) en je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel...



Follow me on Spotify

Reserveer in onze catalogus

zaterdag 23 juni 2012

John Heymans - derde stadsdichter van Hengelo

Sinds 7 juni is John Heymans de derde stadsdichter van Hengelo, na Fred van de Ven  (2008-2010) en Reinier de Rooie (2010-2012).
John Heymans schreef voor deze verkiezing het gedicht "Voorgeschiedenis".


VOORGESCHIEDENIS

In zijn dagelijkse stukjes voor de Volkskrant
reed Martin Bril om deze stad steeds heen,

afstandelijk middelpunt van zout en metaal
ooit, in een grote bocht, snel naar naburige

grond, en ook de Reisgids van Querido gaat
aan dit oord goeddeels voorbij,- drie alinea’s

slechts, over een eerste burger van eeuwen her,
vergeten verzen en de man van de Twentse Post.

Wordt het niet de hoogste tijd voor een nieuwe 
vent die bij dit alles, al dichtend, stil blijft staan?

In zijn motivatiebrief verwijst John o.a. naar Een vierkant in de toendra van Kees Verheul. Een boekje waarin Kees Verheul over zijn Hengelose jeugd schrijft, waaronder over de verschillende Hengelose beken. 

Uit: Een vierkant in de toendra
"Het onopdringerige, haast onmerkbare van deze allure hangt denk ik samen met een speciaal verband tussen woonplaats en water. Hengelo ligt in een wirwar van beken….. 
Eens moet de stad van nu een willekeurige plek zijn geweest in de toendra tussen de IJssel en de Oeral. Een stuk subpolaire bos- en weidegrond, zich nauwelijks onderscheidend van zijn omgeving, rondom de samenvloeiing van vier stille  beken. De namen Drienerbeek, Elsbeek, Woolderbeek en Berflobeek zullen gegeven zijn in de tijd toen de primitiefste nederzettingen in dit gebied waren uitgegroeid tot woonkernen; combinaties van drie of vier boerenerven, elk met eigen  akkers  een hut of huis, veilig in de noordeuropese rimboe."

Over deze beken schreef John ook gedichten.




DRIENERBEEK
Wat herinnert nog aan dit eenvoudig

water als ondergronds het verder gaat,

buiten beeld? Kunst en andere werken
duiden op diepere stromen: een staande

golf, sierlijk in een hellend maaiveld
weggezakt, lijkt eeuwig leeg te lopen,

azuurblauwe rimpelingen in een dreef,
vastgeklonken tussen klinkers, een brugleuning

waaronder de kreek, opgedoken
na een heel stuk spoorloos, weer verdwijnt.

De gedichten over de andere beken zijn te lezen in zijn Hengelose Hymnen.
Reserveer Een vierkant in de toendra in onze catalogus

donderdag 21 juni 2012

Niet lullen maar poetsen

Olympisch goud, een goede relatie, een eigen zaak... Als we aannemen dat alle mensen streven naar succes, hoe komt het dan dat zo weinigen echt succes bereiken? Deze vraag stelt Wim Stuyck op de eerste pagina van zijn boek Niet lullen maar poetsen. En áls mensen het lukt hun dromen verwezenlijken dan zeggen we dat ze geluk hebben gehad.

Maar met geluk heeft succes volgens Wim Stuyck weinig te maken: hard werken, eindeloos trainen, totale focus en doorzettingsvermogen zijn de basisingrediënten. Dus weg met alle "snel rijk of snel gelukkig" theorieën: als je succesvol wilt zijn zul je er voor moeten werken. De basis is een doel en een actieplan om dat doel te bereiken.

Maar daar zit nu het probleem: een doel en een actieplan zijn niks waard als het vervolgens niet uitgevoerd wordt. En juist over die uitvoering vindt je vaak heel weinig informatie in de succesliteratuur. En dat is nu precies waar Niet lullen maar poetsen over gaat.

De focus in het boek ligt op zelfdiscipline: want dat is de basis voor het succesvol uitvoeren van je plannen. Hij legt uit wat zelfdiscipline is, waarom je het wilt hebben, wat interne en externe hindernissen zijn en hoe je die kunt afbouwen. Het boek staat vol met praktisch tips om zelfdiscipline vol te houden en tegelijkertijd ook niet te streng te zijn voor jezelf. Zelfdiscipline is een houding die je jezelf, met vallen en opstaan, kunt aanleren.

In het boek staan verschillende citaten, ik vond deze van Thomas Edison leuk: Opportunity is missed by most because it comes dressed in overalls en looks like work. De beste vond ik het citaat van Master Yoda (van Star Wars): Do or do not do. There is no try.

Reserveer Niet lullen maar poetsen in onze catalogus

maandag 18 juni 2012

Spoedcursus verlichting

Tijn Touber leefde veertien jaar als een 'hardcore' yogi en deed vrijwel alles om verlicht te worden. Hij mediteerde duizenden uren, las wijze boeken, interviewde wijze mensen, reisde jaarlijks naar Azië voor een stilteretraite en zwoor alles af dat hem van verlichting af kon houden. Op een ochtend werd hij wakker en dacht: als ik nu nog niet verlicht ben, dan word ik het nooit meer. Hij 'keerde terug op aarde' en deed dat wat hem te doen stond: verlicht zijn in plaats van verlicht worden.

Dat klinkt misschien alsof die veertien jaar voor niks zijn geweest, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat inzicht was hem namelijk nooit binnengevallen als hij niet al die dagen en maanden had besteed aan oefenen, lezen, praten en stil zijn. Maar om jou en mij een beetje op weg te helpen heeft hij over die hele periode een aardig boek geschreven: Spoedcursus verlichting.

Een boekje waarin hij in vogelvlucht alle mensen en ervaringen de revue laat passeren die hem tot de verlichte mens hebben gemaakt die hij nu is. En hij eindigt elk hoofdstuk met een handzaam overzicht - of huiswerk - voor de vlijtige cursist. Vragen om bij jezelf te checken, aha-momenten voor je inzichtbagage, meditatietips, actiepunten en mooie uitspraken van inspirerende beroemdheden.

Echt een boekje voor mij dus, want ik hou van vlot geschreven teksten, handzame lijstjes en... innerlijk avontuur. En het leuke was dat het niet alleen veel aha-momenten opleverde aan wijze inzichten, maar ook veel aha-herkenning. Want het blijkt dat mijn eigen boekenkast en actielijstje helemaal niet zo verschilt met die van Tijn. Zo vielen bij mij dus ook ineens die kwartjes als hij schrijft over:


Waarna ik na het laatste hoofdstuk niet anders kon dan me aansluiten bij die ene les die Tijn van vele spirituele leraren ingepeperd had gekregen: we zijn al compleet, vrij, gelukkig, goddelijk en verlicht. We vergeten het alleen steeds. Bedankt, Tijn. En bedankt dat je ook laat zien hoe we juist in deze tijd behoefte hebben aan een generatie die opstaat om deze waarden weer in ons systeem aan te wakkeren.

Mocht je nog wat sceptisch zijn en met me in discussie willen over de definitie (of het nut) van 'verlichting', dan verwijs ik daarvoor graag naar de laatste bladzijde van het boek. Die staat namelijk vol met treffende omschrijvingen, zoals Tijn ze in die veertien jaar zoeken heeft verzameld. Waaruit vooral blijkt dat dit dus niet iets is dat zich in één definitie laat vangen, maar dat het een verzameling is van dingen zijn en doen: een state-of-mind. Ik zet tot slot dat wat het vooral voor mij betekent, op dezelfde wijze als in het boek, voor je op een rij.
STOPPEN MET ZOEKEN ERVAREN DAT ALLES NU AL GOED IS, PRECIES ZOALS HET IS RESONEREN MET JE EIGEN VOLMAAKTHEID DANSEN MET DRAKEN IN PLAATS VAN ZE TE DODEN DANKBAAR ZIJN MINDER DOEN MEER BEREIKEN GEHECHTHEID AAN HET RESULTAAT LOSLATEN MAGISCH EN MOEITELOOS LEVEN

May the Force be with you!


Reserveer in onze catalogus.

zondag 17 juni 2012

Sherlock Holmes: a game of shadows

Het is bijna een half jaar geleden dat ik de tweede Sherlock Holmes-film 'A game of shadows' in de bioscoop zag. Wat een heerlijke film... Elementary, my dear bieblog-lezers, want ik hou nou eenmaal van een held die het tegen een schurk opneemt, hier en daar een rechtsreeks duel en vooral wat heroïsche acties. En dan ook nog in een avontuurlkjke sfeer, mooi gefilmd, humoristiche dialogen. Van dat soort dingen dus.

Niet iedereen was te spreken over Guy Ritchies interpretatie van Sherlock Holmes. De regisseur, eerder verantwoordelijk voor prettig luidruchtige actiefilms als Lock, Stock & Two Smoking Barrels en Snatch., maakte geen verfilming zoals tientallen van zijn voorgangers hadden gedaan. Sherlock was niet meer de stoffige detective met jagerspetje en ruitjesjas, maar een vechtende en rennende actieheld die zo nu en dan ook gewiekst en komisch uit de hoek kon komen. James Bond eigenlijk, maar dan eind negentiende eeuw. (...)
Vanaf de eerste minuut gaat Ritchie zijn film in met een hoog tempo, dichtgesmeerd met muziek en springend van gevecht naar achtervolging naar nieuwe onthulling. Afgezien van de korte pauzes houdt hij dat tempo de hele film vast (dat is ruim twee uur). Met die wilde energie, visueel hoogstaande actiesequenties en een onderhoudend verhaal, koppelt hij zich zo nog meer los van de klassieke boekenreeks. Dat maakt dit vervolg beter dan zijn voorganger. (filmtotaal)
Kijk, en dat vind ik nou ook. Robert Downey Jr. schittert samen met Jude Law in deze fantastische film... Onlangs verschenen op dvd en dus ook toegevoegd aan onze collectie. Lenen, kijken en genieten dus!


Reserveer in onze catalogus