zaterdag 28 mei 2011

Duizend dagen in China - Bettine Vriesekoop

Bettine Vriesekoop kon, dankzij haar sportcarrière en haar bekendheid met het land en de taal, voor het NRC Handelsblad schrijven in China. In haar boek Duizend dagen in China gunt zij ons een blik in haar leven als journaliste in China, zonder dat zij de werkelijkheid mooier maakt dan het is.

Het boek begint bij het moment dat Bettine hoort dat ze de baan in Beijing heeft gekregen en eindigt bij het afscheid op een Chinees vliegveld, drie jaar later. Ze beschrijft heel openhartig hoe zij zich als alleenstaande moeder met haar 8-jarige zoontje Tymo en beginnend journaliste staande houdt in Peking. In de aanloop naar de Olympische Spelen doet ze verslag historische gebeurtenissen; de etnische rellen in Xinjiang, de onlusten in het westen tussen Han-Chinezen en Oeigoeren, de opstand in Tibet, de aardbeving in Sichuan en de stormachtige ontwikkeling van de Chinese economie omdat buitenlandse investeerders in China de goedkope arbeiderskrachten vinden. Waaronder een aantal Nederlanders die een rozenkwekerij hebben opgezet en voorspellen dat dè bloemenexport zich vanuit Nederland verplaatst naar China.


Vooral de hoofdstukken waarin Vriesekoop een kijkje geeft in de levens van de gewone Chinezen vond ik boeiend. Zoals die van taxichauffeur Miles, ayi Wang, de ontmoeting met haar tolk uit 1980, meneer Qiu en haar “rechterhand” Colin. Tijdens de laatste trip met hem naar het terracotta-leger wordt duidelijk hoe zij over elkaar denken en waarom.

En die onsmakelijke eetgewoonten van de gemiddelde Chinees om zijn noedels in de trein naar binnen te slurpen? Ik zal het vanzelf wel merken tijdens mijn treinreizen door China in juni. Ik slurp gewoon mee.

Reserveer in onze catalogus

donderdag 26 mei 2011

Stella

Stella is een elfjarig meisje dat opgroeit in het café van haar ouders, aan de rand van de Parijse samenleving. Het café is haar wereld, de stamgasten zijn haar opvoeders. Haar ouders hebben meer oog voor hun gasten en hun instabiele relatie, dan voor hun dochter die langzaam de volwassenheid in groeit. Stella begrijpt feilloos het gedrag en de motieven van volwassenen, maar heeft moeite met leren lezen, schrijven en rekenen. Tot zover het ingrediënt eenzaamheid.

Stella gaat gelukkig wel naar een wat burgerlijke, elitaire middelbare school. Daar valt ze uit de toom wat betreft haar achtergrond, maar kan ze zich ook optrekken aan andere kinderen en die andere wereld. In Gladys vindt ze een slimme en goed opgevoede vriendin, die haar onder andere in aanraking brengt met literatuur. Dus het volgende moment staat ze onwennig in een boekhandel en rent ze met haar eerste zelfgekochte boek naar huis. Daarmee komt er een snufje hoop om de hoek kijken.

Stella is een film over een meisje dat langzaam haar milieu ontstijgt en dat de angst voor alles wat er met haar en om haar heen gebeurt ombuigt in het vinden van haar bestemming in het leven.

Iedereen zal zo z'n eigen kinderemoties uit deze film halen. Of misschien wel meer meevoelen met de volwassenen uit het café of in de school. Voor mij was het vooral die eenzaamheid die wel een snaar raakte. Stella kan niet anders dan haar eigen overlevingsmechanisme in gang zetten. Saillant detail is dat het hele verhaal gebaseerd is op een autobiografisch gegeven van de regisseur Sylvie Verheyde. Toch voelt alles niet als een koelbloedige afrekening met het verleden, maar eerder als een afrekening met de angst voor de toekomst. En dat geeft je zelfs als volwassene wel weer hoop.



Reserveer nu in onze catalogus.

dinsdag 24 mei 2011

Raimundo Amador

Vorige week was ik een paar dagen in Madrid. En waar veel mensen van zo'n toeristisch stedentripje thuiskomen met een leuke koelkastmagneet in de vorm van een waaier of stier, neem ik vaak muziek mee uit het land waar ik op bezoek ben.
Daarbij laat ik mij overigens niet leiden door enige kennis hoor; ik kijk vooral in de bakken met 'local music' en beoordeel het cd-hoesje in kwestie.

Dat je daardoor het risico loopt om de plank finaal mis te slaan, neem ik op de koop toe.
Zo kwam ik ooit eens terug uit Noorwegen met een cd die er op het oog interessant uitzag, maar de muziek die er op stond leek meer weg te hebben van een serieuze gooi naar de finale van het songfestival...
Maar dat terzijde.

In de bakken van de overigens bijzonder grote muziek-afdeling van het warenhuis El Corte Inglés stuitte ik op aanbiedingen in de categorie 'contemporary flamengo'. Dat maakt nieuwsgierig..

Raimundo Amador blijkt een gitarist te zijn die Flamengo combineert met rock en blues. Op een verzamelalbum zie ik ook de namen van BB King en Björk. Da's apart. Blind gekocht voor €6,-: dat bleek bij het beluisteren thuis echt geen geld voor deze 'Flamengo-Fusion'. Inderdaad een bonte afwisseling van authentieke flamengo, bluesrock, jazz en pop. Niet allemaal even mooi, maar dat mag de pret niet drukken.
En bovendien erg verrassend voor mijzelf: het nummer met Björk maakt indruk:



Dus nog even nagenieten thuis..
Meegenieten mag! Er is gelukkig ook een cd via de bibliotheek te leen.
Saludos...

Eck

Follow me on Spotify

Reserveer in onze catalogus

vrijdag 20 mei 2011

Mijn eerste herinnering aan Annie M.G. Schmidt

Wat jammer, bij het afscheuren van mijn scheurkalender Jeugdpoëzie, waarop ik elke dag een gedicht vind, vandaag geen gedicht van Annie M G Schmidt. De samenstellers van de kalender waren zeker vergeten dat het vandaag, 20 mei 2011, Annie’s 100ste geboortedag is. Annie en jeugdpoëzie horen voor mij toch echt bij elkaar. Annie M G Schmidt: een grote favoriet van mij. Zij heeft mijn boekenliefde aangewakkerd, zonder Annie was ik vast niet in het boekenvak terecht gekomen. Als kind heb ik genóten van haar verhalen en gedichten.
Eén van mijn herinneringen gaat terug naar begin jaren ’60. Ik was een meisje van een jaar of vier,vijf. Wij hadden thuis een ‘pick-up’ (oftewel: platenspeler).

Via Venz-hagelslag (spaarzegeltjes?) kreeg ik Ibbeltje, een muzikaal hoorspel op grammofoonplaat. Ibbeltje was een meisje dat altijd smerig was. Haar moeder was vroeger een poes geweest en kon daardoor met katten praten. Handig, vooral als boze buurman Pinkepank de familie dwars zat. Al luisterend op de bank, met mijn kat op schoot, verplaatste ik me in Ibbeltje, het smerige, ondeugende meisje. De avonturen die ze beleefde, zo vol humor, zo vrolijk, zo spannend, zo absurd. Gelukkig mocht ik zelf de pick-up bedienen, want grijsgedraaid heb ik de singeltjes. Alle tekst en liedjes kende ik uit mijn hoofd.
Jaren later, jaren ’90, werd Ibbeltje eindelijk in boekvorm uitgegeven. Samen met mijn twee kinderen heb ik Ibbeltjes avonturen herbeleefd. Elke avond kropen we vroeg in het grote bed van pappa en mamma en las ik ze voor. De verhalen speelden zich af in de jaren ‘50, maar mijn jaren ’90 jongens luisterden ademloos en ik voelde me weer Ibbeltje.
Wat kan een boek, een verhaal, een fantasie een mens gelukkig maken.
Dank je wel Annie!

Annemarie

Reserveer het boek in onze catalogus
Reserveer het luisterboek in onze catalogus
Reserveer de film in onze catalogus
Download het e-Audio Book via Netlibrary

woensdag 18 mei 2011

Schuld

Karin Alvtegen is een Zweedse misdaadschrijfster met inmiddels een vijftal boeken op haar naam die in het Nederlands vertaald zijn. In Zweden is zij erg populair. Schuld is haar eerste roman. Zij schreef het boek na een diepe depressie die ontstond na de dood van haar broer. Het boek is opgedragen aan deze broer.
Van de achterflap:
Peter Brolin staat voor een faillissement en kan wel wat geld gebruiken. Het is daarom niet verwonderlijk dat hij van een wildvreemde vrouw de opdracht aanneemt een pakketje bij haar man Olov te bezorgen. Als Peter zich bij Olov meldt, is deze zeer verbaasd én verontrust. Olov Lundberg is namelijk al jaren weduwnaar. In het pakje vinden ze een roodfluwelen doosje met daarin een bleekwitte afgesneden teen. Olov zegt al enige tijd het mikpunt van terreur te zijn. Peter verklaart zich bereid om tegen vorstelijke betaling de identiteit van de mysterieuze vrouwelijke stalker te achterhalen. Al snel richt de terreur zich op hem.
Dat Peter Brolin een product van zijn verleden is wordt, naarmate het boek vordert, steeds meer duidelijk. Zijn vader overlijdt op jonge leeftijd. Zijn moeder kan dit niet verwerken. Jaren later dekt zij nog steeds de tafel voor vier personen. Peter lijdt aan een angststoornis waardoor hij steeds meer in een isolement raakt. Alvtegen beschrijft dit als volgt:
Hij kon ieder moment getroffen worden door een plotseling gevoel van onbehagen dat zo sterk was dat het meteen fysiek werd. [...] Het was alsof hij plotseling en zonder voorafgaande waarschuwing van alle huid ontdaan raakte, waardoor alle prikkels vrij zijn lichaam konden binnengaan. Alsof hij plotseling werd blootgesteld aan een verschrikkelijke dreiging, waarvan hij niet kon vaststellen van welke kant die kwam. [...] Het begon altijd met hartkloppingen. Die waren zo sterk dat zijn borst pijn deed van de inspanning. Naarmate die erger werden, werd het steeds moelijker om zijn ademhaling onder controle te houden. Het lichaam leek te geloven dat er geen lucht meer voorbij het strottenhoofd kwam, hoewel hij tweemaal zo snel ademde als normaal en met diepe teugen. Het zette hem ertoe aan nog sneller te ademen en toch had hij het gevoel dat hij ging stikken. [...] Daarna kwamen de tintelingen. Ze begonnen in zijn handen en voeten en zochten zich een weg omhoog door armen en benen. Bewegen werd steeds moeilijker. [...]
Peter ontdekt dat hij lijdt aan paniekaanvallen. Hij schaamt zich zo voor alleen al het woord paniekaanval en voor zijn totale gebrek aan zelfbeheersing dat hij niet in staat is hiervoor hulp te zoeken. Wat dit alles met schuld te maken heeft, wordt allengs duidelijker.

Een jaar of 2 geleden las ik Schaduw van deze schrijfster en ik kan me herinneren dat ik het toen een prachtig boek vond. Nu dus 'Schuld'. Wat mij in dit boek opviel is het eenvoudige taalgebruik, met korte zinnen, waarin Altvegen haar verhaal vertelt. En dat staat in schril contrast met de inhoud, want die is zeer gecompliceerd. Voor mij was het deze schijnbare tegenstelling die me zo boeide in dit boek.

maandag 16 mei 2011

Pretpark Nederland

Nederlanders doen vreemde dingen in hun vrije tijd! Dat is de conclusie van het kijken van Pretpark Nederland van Michiel van Erp. Deze documentairefilm geeft een vermakelijk, verbazende en ontroerende kijk op hoe Nederlanders hun dagje uit invullen.

Van gezellig een dagje homo's kijken op de Gay Pride, een potje knokken met Orks op de Elf Fantasy Fair tot de jacht op aanbiedingen op de Libelle Zomerweek. De verbindende factor in de film is een touringcar met rondreizende Chinezen aan wie de gids uitleg geeft wat die rare Nederlanders allemaal aan het doen zijn.

Je krijgt in de film ook een kijkje achter de schermen van de Nederlandse vermaakindustrie. Zoals de hele organisatie van het Chocoladefestival in Zutphen of de verkoopacties in het outlet-winkelcentrum Batavia Stad. Michiel van Erp heeft een perfect keuze gemaakt in de soms wat knullige personen die hij in de film volgt. Het zijn mannen die hun werk uiterst serieus nemen maar tegelijkertijd heeft dat werk enorm lullige aspecten. In het begin moest ik vooral erg om ze lachen maar je krijgt ook respect voor de inzet en passie waarmee ze hun werk doen. Probeer maar eens de juiste kleur Renault Clio voor je actie te regelen of kinderen weg te houden bij een echt chocoladebed. Pretpark Nederland moet je gezien hebben!



Reserveer in onze catalogus

zaterdag 14 mei 2011

De lach en de dood - Pieter Webeling

The secret source of humor itself is not joy but sorrow. There is no humor in heaven. Met dit motto, ontleend aan de Amerikaanse schrijver en humorist Mark Twain, begint Pieter Webeling zijn boek De lach en de dood.

Van de achterflap
Zonder Ernst geen humor. Dat is de lijfspreuk van de legendarische joodse komiek Ernst Hofman. Als hij in februari 1944 naar een kamp in Polen wordt gedeporteerd, is zijn humor niet alleen een buffer tegen de barbarij, maar ook een waardevol ruilmiddel. Zijn geliefde Helena zit opgesloten in het vrouwenkamp. Als wederdienst voor het smokkelen van briefjes vertelt hij elke dag na het avondappèl grappen aan medegevangenen. Dit blijft niet onopgemerkt. De kampcommandant wil dat hij gaat optreden voor de SS. Humor is overleven. Maar hoe ver is Ernst bereid te gaan?

In een interview met Webeling werd hem de vraag gesteld of dit boek nog iets toevoegt aan wat er al over de Holocaust is geschreven.
"Die vraag is eigenlijk onterecht", zegt Webeling. "Het gaat er niet om wát, maar hóe je het opschrijft. Als je een nieuw popliedje hoort, denk je ook niet: al wéér een tekst over de liefde? De Holocaust is in mijn roman het decor voor de vraag: wat gebeurt er met de humor in de zwaarst denkbare levensomstandigheden? Zou ik de beulen laten lachen als ik daarmee mijn geliefde kon redden? Dat is de essentie......"

Het beroemde lied Ich liebe dich, dat Ernst Hofman zachtjes zingt in De lach en de dood is ook te horen in de documentaire Westerbork girl, vanaf 16.50

Stil werd ik van dit boek, heel stil. Webeling vond ik op zijn sterkst in de beschrijvingen van de verschrikkingen van het kamp.
De zin “Tellen, altijd maar tellen, terwijl een mensenleven niet telde... dekte voor mij de gehele lading van de werkelijk onvoorstelbare waanzin die in de concentratiekampen heeft plaatsgevonden.


Reserveer in onze catalogus

donderdag 12 mei 2011

Lucinda Williams - Blessed

Het album is alweer eventjes uit, maar was wel één van de eerste albums dit jaar die een enorme kans maakt om hoog in mijn jaarlijstje te komen. Het album 'Blessed' van Lucinda Williams is echt prachtig.
Dit is wat mij betreft waar rootsrock om draait: mooie verhalen, een rauw stemgeluid met een snik, gitaarpartijen die zorgen voor kippenvel... De hese stem van Williams zou bij anderen wellicht ook wat irritatie op kunnen wekken, maar goed.. De liefhebbers zijn wel blij!
Jarenlang gold de Amerikaanse singer/songwriter Lucinda Williams als de koningin van het gebroken hart. Onopgesmukt, ruig en met haar rauwe, gebroken stem wist zij dit als geen ander te bezingen op albums als Essence (2001) en World Without Tears (2003). Het wisselvallige Little Honey (2008) stond in het teken van de ware liefde die zij, als gevorderde vijftiger eindelijk had gevonden. Inmiddels is Williams getrouwd met Tom Overby (ook haar manager) en leidt ze een harmonieus leven in Los Angeles. De albumtitel Blessed is dus niet cynisch bedoeld. In felle countryrocksongs, afgewisseld met breekbare ballads, observeert Williams nu vooral op betrokken wijze het leven om zich heen. Zij ziet de schoonheid hiervan maar ook nog steeds ongeluk en verlies. Het ontbreken van stergitarist Doug Pettibone wordt opgevangen door de twee, stevig en los om elkaar heen spelende gitaristen Val McCallum en Greg Leisz. Dit draagt bij aan de ongedwongen sfeer van dit album waarop de gezegende Williams zich weer een betekenisvolle songwriter toont. (Muziekweb)
En dat is geen woord teveel gezegd..
Er is nog het een en ander uitgekomen dit jaar, en er volgen ook nog een stuk of wat fraaie releases... Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke notering eind dit jaar: ik durf er nog geen uitspraak over te doen. Een aanrader!

Follow me on Spotify

Reserveer in onze catalogus

maandag 9 mei 2011

Verzamel de liefde

Net als jeugdliteratuur is er nog te weinig poëzie op ons bieblog. Tja, een mooie dichtbundel leest misschien niet als een pageturner, maar kan je wel met heel weinig woorden heel diep raken. En dan leg je hem gewoon weer even weg, voor een volgende prik in je ziel.

De dichter die dat altijd weer bij mij voor elkaar krijgt is Bart Moeyaert. Daarmee verval ik misschien in herhaling wat betreft mijn liefde voor zijn woorden, maar ja, moet 'ie maar niet zo mooi schrijven!

Zijn bundel Verzamel de liefde bevat kleine pareltjes over liefde, verliefdheid, verlaten en verlaten worden. Als je ooit een gedicht zoekt voor je geliefde, moet je echt daar eens in snuffelen. Dat wat jij zo graag wilt zeggen, maar waar je de woorden niet voor vindt, staat er zeker tussen. Voor die momenten waarop de liefde mooi en jong is, waarop de vlam langzaam dooft of er ineens geslagen wordt met deuren, en voor die momenten waarop de gedachte aan de ander te verliezen je bij je strot grijpt.


Kwijt
Zo kwijt als dood
mag je niet gaan.
Hoe ruim ik op,
als ik niet eens
kan bellen, vragen
of je onze foto nog wel wil?
Dan blijft het eeuwig stil
in huis en ben je
niet eens weg, maar dood.
Nee, als ik je verlies,
dan hoop ik dat ik
op mijn zakken sla,
een poosje zoek
en dan ineens bedenk
dat jij allang
gevonden bent
door wie je liever ziet.
Dan zal ik kunnen rusten.
Anders niet.

Voor de liefhebber: hier hoor je hoe Moeyaert dit gedicht voordraagt.


Reserveer nu in onze catalogus.

zaterdag 7 mei 2011

Magnum P.I.

Een beetje jeugdsentiment deze keer. Onlangs vond ik in onze schappen de dvd's van alle seizoenen van Magnum P.I. Ik durf te wedden dat een aantal van u bij het horen van die naam spontaan de tune begint te neuriën... Ik in ieder geval wel!
Leuke serie, waarin vooral ook 'huisbaas' Higgins de show vaak stal naast Tom Selleck. En ook nog lang niet in de vergetelheid geraakt, getuige de diverse fansites...
Thomas Sullivan Magnum was de privédetective die in hawaïhemd, aan het stuur van een Ferrari 308 GTS en omringd door knappe vrouwen de misdaad te lijf ging. Magnum was cool avant la lettre en best wel gedurfd voor zijn tijd. In de vroege jaren tachtig was het not done Vietnam in een positief daglicht te plaatsen. Toch nam de serie het regelmatig op voor de veteranen die in Zuidoost-Azië hadden gevochten. Het succes van de cocktail zware jongens aangelengd met lichte meiden en een scheut Hawaï vertaalde zich in een rits prijzen. Selleck won in 1984 een Emmy Award, in 1985 een Golden Globe.
Laat ik eerlijk zijn: deze 'impact' van de serie is wel wat aan mij voorbij gegaan. Maar leuk was het wel. Wat mij betreft ook goed voor herhalingen op tv (in plaats van The A-Team voor de 268e keer).
Of toch maar een paar marathon-avonden op de bank met alle dvd's?

ps: ook grappig, bij het zoeken op internet blijken er ook 'snor-wedstrijden' te zijn geweest.. Wie durft?



Bekijk en reserveer in onze catalogus

woensdag 4 mei 2011

Honingval

Geweldig die collega's van mij die feilloos hun berichtje op dit blog kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Zomaar vanalles over de majesteit op Koninginnedag en een film met raakvlakken naar het Britse sprookjeshuwelijk van William en Kate. Ik houd mij gewoon bij mijn spannende boekjes.
Even tussendoor:
weet je wat ook spannend is? Waar dit boek straks is terug te vinden in onze bibliotheek! Bezoekers van onze bibliotheek zullen inmiddels gemerkt hebben dat er wat verandert aan de plaatsing van de collectie. Dit alles om de lezer die op voorhand geen idee heeft waarmee hij/zij de deur weer uit zal gaan (en dat zijn er heel veel) van dienst te zijn. Ik houd van detectives en die komen straks allemaal bij elkaar te staan, zodat ik gewoon naar die ene plek kan lopen en dan staan ze daar allemaal! Maar let op, het boek waarover ik straks iets meer zal vertellen heeft een etiketje 'psychologische roman' en de psychologische romans staan op een heel andere plek. Het is trouwens niet eens een detective, het is een thriller. Het zou dus sowieso niet bij de detectives geplaatst worden. Eigenlijk is het allemaal niet vreselijk raar, want ik houd, inderdaad, van psychologische thrillers en detectives. Dus, wat is nu de moraal van dit verhaal? Ik ga de komende tijd lekker op al die plekken zoeken en wie weet wat ik allemaal voor prachtigs tegenkom.
Over tot de orde van de dag. Ik heb Honingval gelezen van Unni Lindell, een Noorse schrijfster met al meer titels op haar naam waaronder jeugdboeken.
Haar psychologische thrillers gaan over Cato Isaksen, inspecteur op de afdeling moordzaken in Oslo. Het psychologische zit 'm in de beschrijving van deze man die best aardig kan zijn, maar soms ook helemaal niet. In Honingval krijgen we te maken met zijn vooroordeel ten opzichte van een vrouwelijke agente die zonder overleg met hem in zijn team is geplaatst. Mooi beschreven hoe zich dat ontwikkelt. Het verhaal begint met twee ogenschijnlijk los van elkaar staande gebeurtenissen: een jongetje verdwijnt en een jonge vrouw komt om bij een aanrijding waarvan al snel blijkt dat deze opzettelijk plaatsvond. Rond deze twee zaken cirkelen een aantal bijzondere personages die naarmate het verhaal vordert, steeds bizarrer worden.

Ik vond het verhaal een beetje langzaam op gang komen en dat is jammer voor de afhakers onder ons, want op het eind was ik niet meer te stoppen. De boeken van Unni Lindell worden geroemd om hun plots. Zelf vond ik het jammer dat, zoals de schrijfster het zelf via de woorden van de cheffin van Isaksen aangeeft, het een reeks van toevalligheden waren die mede de zaak complex maakten. Verder is de schrijfstijl van Lindell voor de één een voorbeeld van hoe je op sobere, directe wijze, een prachtig verhaal kunt vertellen en voor de ander een voorbeeld van eenvoudig taalgebruik en 'lichte kost'. Ik zou zeggen: oordeel zelf!

Reserveer in onze catalogus

maandag 2 mei 2011

I served the King of England

Ook zo zitten smullen van het Engelse sprookjeshuwelijk? Maar nu de blik weer op de naderende herdekingen van 4-5 mei? Dan heb ik een mooie filmtip voor je: I served the King of England. Niet omdat het een Engelse film is over het Engelse koningshuis, ook al doet de titel dat vermoeden, maar omdat het gewoon een mooie tragi-komische film is over het hebben, koesteren en (na)leven van een droom.

De jonge kelner Jan Díte is klein van gestalte maar heeft grote ambities: hij wil namelijk miljonair worden. Via charmante chantage - en een subtiele maar sublieme vorm van humor - klimt hij langzaam op in de maatschappelijke ladder. En vindt zelfs de liefde van z'n leven. Maar dan wordt de droom verstoord door de Tweede Wereldoorlog en moeten er keuzes gemaakt worden. Of worden die voor jou gemaakt. Toch verliest zowel de kelner als de film niet aan charme.

Een Tjechisch pareltje, dat mede door de onschuldig luchtige muziek en de snelle, kleine humor eenvoudig een plekje krijgt in je hart.




Reserveer in onze catalogus.

zaterdag 30 april 2011

Koningin Beatrix

Speciaal voor Koninginnedag twee romans waarin de auteurs in de huid kruipen van Koningin Beatrix. Beide auteurs willen de vrouw achter de koningin laten zien. Beide romans spelen zich af na een ingrijpende gebeurtenis in het leven van Koningin Beatrix.

Majesteit van Oscar van den Boogaard is eigenlijk een “verboeking” van de film Majesteit.

Van de achterflap
Het is Prinsjesdag, een jaar na de dood van haar geliefde Claus. Beatrix twijfelt aan alles. Aan de monarchie, aan de betrouwbaarheid van haar zoons en zelfs aan zichzelf. De spanningen lopen hoog op wanneer minister-president Balkenende de troonrede op het laatste moment wil veranderen. Beatrix verzet zich. De Staten-Generaal houdt de adem in.

Het boek leest makkelijk weg en je beleeft als lezer alles mee door de ogen van Beatrix. Waardoor zij niet langer de koningin is maar een gewoon mens. Maar wel een mens met veel opgelegde beperkingen.

Het tweede boek, Ik Beatrix, van Marietta Nollen verscheen 18 april en heeft al de nodige media aandacht gehad, waaronder een interview met de auteur bij TC Tubantia en een recensie op de website van Radio Nederland Wereldomroep. Liefhebbers van het Koningshuis zullen dit boek zeker willen lezen. Een deel van hoofdstuk 5 is hier te downloaden.

Reserveer Majesteit in onze catalogus
Reserveer de DVD Majesteit in onze catalogus
Reserveer Ik Beatrix in onze catalogus